18. Október - Svetový deň menopauzy

Ako menopauza môže narušiť našu zabehnutú rutinu?


Keďže je október mesiac úcty k starším a celý tento mesiac sa na mojom blogu venujeme jeseni a „jeseni života“, pozrieme sa aj na menopauzu.


Menopauza je len jednou z častí obdobia procesu klimaktéria. Je to označenie pre posledné menštruačné krvácanie v živote ženy.


Priemerný vek menopauzy je 45 – 55 rokov, výnimkou ale nie sú ani ženy okolo 40 rokov.

V tomto období prichádza k znižovaniu hladiny estrogénu, postupne klesá funkcia vaječníkov a prebiehajú hormonálne zmeny. Tie môžu prinášať rôzne komplikácie.


Medzi tieto komplikácie patria návaly tepla a nadmerné potenie. Väčšinou trvajú len niekoľko minút, no ak vás zobudia v noci, môžete mať potom problém znovu zaspať.


Vyhnúť sa im môžete tak, že budete mať v spálni nižšiu teplotu. Odporúča sa 16 – 20 stupňov. Môžete spať pri otvorenom okne.


Na návaly tepla však majú vplyv aj rôzne spúšťače, napríklad stres, teplý nápoj, alkohol, teplé počasie, fajčenie. Je vhodné sa týmto spúšťačom vyhýbať. Odporúča sa viesť si denník a zaznamenávať čo ste jedli, pili a kedy prišli návaly tepla a nadmerné potenie.




Veľmi prospešný v období menopauzy je vitamín D. Vitamín D môžeme prirodzene načerpať zo slnečných lúčov.


Slnečné lúče sú aj veľmi prospešné na tvorbu melatonínu a serotonínu, ktoré majú pozitívny vplyv na zdravý spánok.


Ranná prechádzka na dennom svetle podporuje tvorbu melatonínu a serotonínu. Viac si pozrite v mojom videu https://www.youtube.com/watch?v=4CNj_nE00cg&t=166s


Pokiaľ to nie je nevyhnutné, nesiahajte na lieky na spanie, ktoré môžu ešte viac narušiť vašu hormonálnu rovnováhu a môžu zhoršiť psychickú pohodu.


Prihláste sa o odberu noviniek, kde vám pravidelne prinášam tipy na zdravý životný štýl a súvislosti, ktoré vedú k zdravému spánku: https://www.zdraveranko.sk/kopie-kontakt.


Získate aj úvodné video ku kurzu Spánku zdarma.


65 views0 comments

Recent Posts

See All