Ako zvládnuť úzkosť a strach


Úzkosť a strach sa častokrát zamieňajú. Sú však veľmi úzko previazané. Strach pociťujete z nejakých konkrétnych udalostí, či činností. Úzkosť pociťujete z nejakej neznámej situácie, častokrát ju neviete presne zadefinovať. Ale ak zadefinujete situáciu z ktorej máte nepríjemné pocity, stáva sa strachom. A strach sa dá prekonať.

To znie ako jednoduchý návod.


Pozrime sa najprv na úzkosť ako ju popisuje PhD.Brewer Judson v knihe Ako sa zbaviť úzkosti. Úzkosti veľmi úzko súvisia so zlozvykmi. Niekedy sú zlozvyky úzkosťou dokonca poháňané. Napríklad keď zajedáte zlú náladu čokoládou, mastnými jedlami. Keď nešťastie, nezhody v manželstve, stres v práci zapíjate večer alkoholom. Tieto zlozvyky vám pomáhajú potlačiť úzkosť.


PhD. Judson za najzaujímavejšie a najdôležitejšie prepojenie medzi úzkosťou a zvykmi je to, že sa učíme byť úzkostliví, a dokonca aj to sa stane pre nás zvykom. Vďaka tomuto uvedomeniu si sám zodpovedal otázku prečo sa obávame.


Úzkosť sa skrýva v ľudských zvykoch. Ukrýva sa v ich telách, keď sa nespočetným množstvom rôznych typov správaní postupne učia odosobniť od svojich pocitov.

Ešte raz si pripomeňme, že ak zadefinujeme situáciu, ktorá v nás vyvoláva úzkosť => úzkosť sa stáva strachom.


Susan Jeffers v knihe Maj strach a napriek tomu konaj prináša spôsoby ako sa zbaviť svojich strachov. Poďme sa pozrieť čo je základom zvládnutia strachu. Susan Jeffers upozorňuje na fakt, kedy si od malička „prekladáme“ vety našich rodičov a starých rodičov, ktorý sa boja o svoje ratolesti, do svojej reči, ktorá sa nám „kóduje“ do nášho podvedomia.


Susan píše: „V živote som nepočula, ako matka volá za svojim dieťaťom, keď odchádza do školy: „Dnes poriadne zariskuj, zlatko“. Je oveľa pravdepodobnejšie, že svojmu dieťaťu povie: „Buď opatrný, miláčik.“ Toto „buď opatrný“ v sebe nesie aj ďalší význam – „svet tam vonku je naozaj nebezpečný a nebudeš to vedieť zvládnuť“. V skutočnosti matka vyjadruje svoju vlastnú nedôveru v seba: „Ak sa Ti niečo stane, JA to nebudem vedieť zvládnuť.“ „

Je veľmi ťažké si takéto prepojenie uvedomiť.

A analyzovanie skutočných príčin negatívnych myšlienkových návykov aj tak nikam nevedie. To čo bolo už sa nezmení. Čo je ale dôležité je uvedomenie si TU a TERAZ. A rozhodnutie že to kde som teraz môžem zmeniť len JA SÁM, tým ako sa budem správať a čo budem robiť do BUDÚCNA.


Čiže ak zistíte že váš aktuálny stav v ktorom sa nachádzate sa vám nepáči, a nedostatok dôvery v seba samých bráni dosiahnuť v živote to, čo by ste chceli, zamerajte sa na zmenu. Teda začnite v budovaní dôvery v seba samých. Nemrhajte energiou premýšľaním o tom, prečo to tak je. Na tom nezáleží. Ide len o to, že v tejto chvíli si začínate budovať dôveru v seba samých až kým sa nedostanete do bodu, v ktorom budete môcť povedať:


NECH SA MI STANE ČOKOĽVEK, NECH NARAZÍM NA AKÚKOĽVEK SITUÁCIU, ZVLÁDNEM TO!


Je veľmi veľa nástrojov, praktík, návodov ako sa dajú negatívne myšlienky a nedôvera v seba zmeniť. Dôležité je svoje vlastné rozhodnutie pre zmenu.


A čo je ešte dôležitejšie na tejto ceste nemusíte byť sami. Požiadajte o pomoc. Nemajte z toho strach.

Práve preto som sa rozhodla robiť to čo robím, aby ste vy, ktorý si teraz prechádzate cestou na ktorej som ja bola pred pár rokmi, nemuseli byť na tejto ceste sami.


Pripravujem pre Vás Sprievodcu "Ukľudni sa" s technikami ako lepšie zvládnuť strach a nepríjemné telesné príznaky, ktorý plánujem vydať v marci.




Stres či úzkosť sa značne podieľajú na napätí našich svalov. Rolu ale hraje aj v akej lokalite bolesť máme.

Pri bolestiach v oblasti šije a taktiež hornej hrudnej a krčnej chrbtice je častejšou príčinou úzkosť, zatiaľ čo ak prevažuje bolesť v dolných častiach, teda v oblasti bedier ide skôr o depresiu.

Zaujímavé je, že to máme rozdielne ako ženy a muži. A o tom bude celý budúci článok na blogu.


Ďakujem za prečítanie.








64 views0 comments

Recent Posts

See All