top of page

Náš spánok a alkohol

Dávate si večer pohárik na lepšie zaspávanie?


Síce môžete rýchlejšie zaspať, horšou správou je, že jeho prítomnosť v tele narúša spánok REM, čiže snový spánok. Nebudete schopní upadnúť do hlbších úrovní REM spánku a vaše telo sa vrátane mozgu nebude môcť regenerovať.


Alkohol negatívne ovplyvňuje náš spánok.


Keď požijete alkohol, absorbuje sa do krvného obehu, do žalúdka a tenkého čreva. Enzýmy v pečeni nakoniec alkohol zmetabolizujú, ale keďže ide o pomerne pomalý proces, nadbytok alkoholu bude naďalej cirkulovať vo vašom tele.


Naša pečeň potrebuje približne 1 hodinu na spracovanie 30 mililitrov čistého alkoholu. Štandardný alkoholický nápoj obsahuje asi 17,7 mililitrov čistého alkoholu, podľa druhu drinku. Čím viac nápojov vypijete, tým dlhšie bude alkohol vo vašom tele kolovať.


Keďže pečeňové enzýmy metabolizujú alkohol počas noci a hladina alkoholu v krvi klesá, títo jedinci majú tiež väčšiu pravdepodobnosť narušenia spánku a zníženia kvality spánku.


Účinky alkoholu do značnej miery závisia od konzumenta. Medzi dôležité faktory patrí množstvo alkoholu a rýchlosť jeho konzumácie, ako aj vek, pohlavie, typ postavy ale aj fyzická zdatnosť.

U každého človeka je to odlišné, aj malé množstvo alkoholu môže u niektorých ľudí znížiť kvalitu spánku.


Dôležitú úlohu pri tom, ako alkohol ovplyvňuje náš spánok zohráva aj adenozín. Viacej vo videu:






Pitie neskoro v noci robí ženám ešte väčšie problémy ako mužom.

Pri výskume, o ktorom písal časopis Alcoholism: Clinical and Experimental Research, podávali ľuďom alkohol v závislosti od ich hmotnosti. Všetci boli opití v rovnakej miere, ktorú zisťovali meraním alkoholu. Ženy sa s porovnaním s mužmi v noci budievali častejšie,

v bdelom stave zostávali dlhšie a celkovo spali kratšie.

Je to pravdepodobne preto, že jeho sedatívne účinky na nás pôsobia kratšie, zaspíme rýchlejšie, no ďaľšie fázy spánku si narušíme ešte viac.


Jedným z najčastejších spôsobov ako alkohol ovplyvňuje náš spánok je potreba chodiť na toaletu. Taktiež môže zhoršiť vaše prípadné zdravotné problémy, ktorými momentálne trpíte. Sú to najmä ťažkosti s močovým mechúrom a prostatou.

Pozor by si mali dávať najmä ľudia so spánkovým apnoe.

Po niekoľkých pohárikoch sa poruchy spánku súvisiace s dýchaním zvýraznia. Ľudia trpiaci so spánkovým apnoe prestanú dýchať rýchlejšie a na dlhšie obdobia. Ak si totiž "namiešate koktail" z pitia a zo spánkového apnoe, je pravdepodobné, že život ohrozujúcich vedľajších účinkov prudko stúpne.


Vedci zaznamenali súvislosť medzi dlhodobým zneužívaním alkoholu a chronickými problémami so spánkom. Ľudia si môžu pomerne rýchlo vyvinúť toleranciu na alkohol, čo ich vedie k tomu, že pijú viac pred spaním, aby naštartovali svoj spánok.

Tí, ktorí boli diagnostikovaní s poruchami užívania alkoholu, často hlásia príznaky nespavosti.


Opilosť - Ospalosť


Jazda pod vplyvom alkoholu predstavuje dnes obrovský problém naprieč krajinami.

Pri nedávnom výskume Nadácie AAA pre bezpečnosť cestnej premávky sa zistilo, že ospalí vodiči zodpovedajú za jednu zo šiestich - teda za 17% - smrteľných dopravných nehôd.

Za zamyslenie stojí čo je tolerované v našej spoločnosti. Akceptujeme šoférovanie v stave spánkovej deprivácie a vedenie vozidla v opitosti sa odsudzuje.


V USA vykonali test na uzavretom okruhu, ktorý monitoroval policajt. Dali dvom šoférom vypiť alkohol s 0,7 promile. Absolvovali dva okruhy za sebou a potom stanovili hodnotu výkonu. Druhá fáza experimentu vyžadovala, aby obaja ostali hore 30 hodín bez prestávky. Následne test na okruhu zopakovali. Výsledok bol šokujúci.

Keď trpeli nedostatkom spánku, šoféroval jeden z nich 10x horšie, ako keď bol podnapitý. Druhý vodič urobil 3x viac chýb ako v opitosti.


AKO ČASTO však ľudia jazdia v stave vyčerpanosti, ktorá je taká veľká, že narúša schopnosť riadiť vozidlo s hmotnosťou niekoľko ton?


Stačí si predstaviť ČO všetko robia ľudia, pokiaľ nie sú vyspatí?

Operujú pacientov, šoférujú vozidlá, vlaky, autobusy, taxíky, budujú budovy, kontrolujú kvalitu potravín, vody...

Pokiaľ sa nestaráme sami o seba a nepokladáme spánok za prioritu, ohrozujeme nielen seba ale aj ľudí vo svojom okolí.


Nový môj program s viacerými videami pre vás, ktorý vám s nespavosťou vie pomôcť:




A posledné odporúčanie na záver:


Aby ste negatívne účinky alkoholu neutralizovali rýchlejšie, mali by ste piť viacej vody. Organizmus pod jeho vplyvom vylučuje viac tekutín a pravdepodobnosť dehydratácie stúpa.. Na každý alkoholický nápoj, ktorý vypijete, telo môže vylúčiť až 4-násobok vody.


Na každý drink s obsahom alkoholu vypite 230 mililitrov vody.

655 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page