Pandémia spôsobuje problémy so spánkom oveľa viac pre Nočné sovy ako pre ostatné chronotypy

Čo je to chronotyp?


Chronotypy alebo cirkadiánne preferencie je možné definovať ako individuálne načasovanie fyziologických, biochemických a psychologických premenných, ktoré veľmi úzko súvisia s cyklom spánku a bdelosti. Vychádzajú z vrodených rytmov, ktoré zodpovedajú zhruba 24 hodinám. Či ste ranné vtáča alebo nočná sova má vplyv na veľa faktorov, ktoré ovplyvňujú váš život. Ako kvalitný máte spánok, ako ľahko sa vám športuje alebo chudne, k akým chorobám ste náchylnejší. Na toto všetko vám môže dať poznanie svojho chronotypu.

(Zdroj: www.chronotyp.cz)


Krátky dotazník nájdete na mojej webovej stránke www.zdraveranko.sk.

Okrem poznania svojho chronotypu, môžete vo vyhodnotení nájsť odporúčania, čo robiť pre kvalitnejší spánok.


V aktuálnej pandemickej situácii však odborníci prišli s novým poznaním. Štúdia spoločnosti Sleep Research Society, ktorá bola nedávno publikovaná v odbornom časopise Sleep dokázala, že tí, ktorí sa považujú za nočné sovy, majú počas pandémie viac problémov so spánkom spolu s problémami duševného a psychického zdravia.


V prieskume nočné sovy hlásili pocity stresu a smútku, ako aj znepokojujúce myšlienky o sebe a minulosti a dokonca nočné mory.


Zatiaľ čo nočné sovy spali pred pandémiou menej ako iné chronotypy, počas pandémie tento rozdiel vymizol. Trvanie spánku sa u nočných sov predĺžil, čo ale pri týchto typoch znamená, oveľa viac spánku počas dňa. Napriek možnosti spať počas pandémie častejšie, negatívne vplyvy na spánok u tohto chronotypu prevažujú nad tými pozitívnymi. Ako najčastejšie problémy u tohto chronotypu uvádzajú:

Zlá kvalita spánku

- problém so zaspávaním

- problém s častým prebúdzaním počas noci

- nadmerná ospalosť a únava

- nočné mory


Štúdia tiež prináša poznanie, že väčšina ranných vtáčat si udržala svoju stabilnú prácu a získala viac odborného vzdelania ako nočné sovy. Tak isto sa ukázalo, že nočné sovy majú väčšiu mieru nezamestnanosti a počas pandémie sa stretli s väčšími finančnými problémami.




Ak vám v teste vyšlo, že ste nočné sovy nezúfajte. Ak vás táto skutočnosť obmedzuje a chceli by ste sa prispôsobiť svojmu cirkadiánnemu rytmu tak, aby ste zamedzili negatívnym dopadom na spánok, odporúčam vám prečítať si Školu spánku https://www.zdraveranko.sk/skola-spanku , kde nájdete rady ako si zmeniť svoje denné rutiny. Alebo si rezervujte bezplatnú konzultáciu, a dohodneme si postup, ako vás viem sprevádzať a navigovať na vašej ceste k lepšiemu spánku. https://www.zdraveranko.sk/rezervova%C5%A5



„Ranní ptáče dál doskáče“


Poznáte toto známe české príslovie?


Dnešná doba si vyžaduje, aby sme boli ranné vtáčatá. Aby sme toho čo najviac stihli, aby sme všetci boli načas v práci, v škole. Je dokonca vedecky dokázané, že ranné vtáčatá patria medzi úspešnejších ľudí.


Existuje kopec literatúry a odporúčaní úspešných osobností, ktorý odporúčajú vstávať čo najskôr.


Je tiež vedecky dokázané, že ak nejakú činnosť opakujeme pravidelne, dokážeme si ju osvojiť a zvyknúť si na ňu. No je nám potom táto činnosť skutočne prirodzená a sme si istý že sa nemôže objaviť nejaká skutočnosť v našom živote, ktorá môže súvisieť s touto „naučenou činnosťou“? V minulosti bolo bežné násilné preúčanie ľavákov na používanie pravej ruky pri jedení, písaní. Dokázali to. A dokázalo sa, že títo ľudia potom trpia rôznymi inými ťažkosťami ako napríklad poruchy reči – „koktanie“. Používanie ľavej alebo pravej ruky, totižto nie je záležitosť rúk, ale mozgu.


A chronotyp alebo cirkadiánny rytmus je individuálne načasovanie fyziologických, biochemických a psychologických premenných. Vychádzajú z vrodených rytmov. Cirkadiánny (preklad z latinčiny “circa” znamená približne a “dies” je deň) rytmus alebo biologické hodiny sú vaše vnútorné hodiny, ktoré ovplyvňujú nielen náš spánok a bdenie ale aj pocit hladu, smädu, potrebu ísť na toaletu, našu náladu, emócie, rýchlosť metabolizmu, telesnú teplotu, uvoľňovanie hormónov.


U každého je tento rytmus iný.


Sú to naše 24-hodinové hodiny, ktoré nám pomáhajú rozlíšiť kedy potrebujeme spať a kedy bdieť.


Ak sa snažíme prispôsobiť dobe, a nie sme rodené rané vtáčatá, môžu sa objaviť pridružené problémy.


Zabúdame na to, že nie sme nočné tvory. Sme stavaní tak, aby sme cez deň bdeli a v noci spali. Či už ste ranné vtáča alebo nočná sova svoje zdravie si zlepšíte vtedy, keď budete rešpektovať vaše prirodzené biologické hodiny svojho tela.



75 views0 comments

Recent Posts

See All