Prečo neviete zaspať aj keď ste príliš unavení?

Máte niekedy problémy so zaspávaním, aj keď ste vyčerpaní? Spánok by mal prísť prirodzene a ľahko, najmä ak ste unavení no nie? Bohužiaľ, nie vždy je to tak.

V skutočnosti môže únava viesť k začarovanému kruhu nedostatku spánku, z ktorého je náročné výstúpiť.

Tu sú názory niektorých odborníkov o najlepších spôsoboch, ako dosiahnuť pokojný nočný spánok, a identifikovať bežných "vinníkov", ktorí vám môžu váš spánok vziať.


Mnohí z nás niekedy už pravdepodobne trpeli nadmernou únavou. Podľa vedcov sa každý piaty dospelý človek cíti neobvykle unavený v ktoromkoľvek čase, pričom u žien je väčšia pravdepodobnosť, že budú trpieť viacej ako muži.


Čo spôsobuje nadmernú únavu?

Elena Touroni, psychologička a spoluzakladateľka psychologickej kliniky Chelsea, vysvetľuje, že nejde len o prepracovanie, hoci 60% obyvateľov EU tvrdí, že pracuje viac hodín, ako by chceli.

„Príčiny nadmernej únavy sú rôzne. Jednou z príčin by mohlo byť nadmerné zapojenie sa do vášho každodenného života - či už ide o pracovné, sociálne alebo rodinné povinnosti. Ak prechádzate veľkou životnou udalosťou - napríklad odlúčením, smrťou milovanej osoby, zmenou zamestnania atď., ovplyvní to to tiež kvalitu spánku a pocit únavy. Rovnako to môžu byť aj psychologické faktory. Napríklad nadmerné myslenie, ktoré je častým príznakom úzkosti, a následne to vo všeobecnosti prispeje k únave v priebehu celého dňa.“


Strach a obavy bývajú príčinou zlého spánku, nie je to veľmi prekvapujúce vzhľadom na finančné a sociálne tlaky dnešného moderného sveta. Spoločnosť, médiá či sociálne siete nám diktujú ako sa máme správať, čo máme robiť, jesť či ako sa obliecť.

Ak sa z toho stane začarovaný kruh, kde je nedostatok spánku a úzkosť úzko spätá, je ťažké potom zistiť, ktorý z nich je prvotnou príčinou. Prejavy zlého spánku, sa môžu prejavovať od pomalších reakcií a ťažkostí pri rozhodovaní, zvýšením krvného tlaku, žalúdočných a tráviacich problémoch ale aj opakujúcich sa infekciách.


Ako sa to dá vyriešiť, čo máme zmeniť? Lekári sú presvedčení, že kľúčom v boji proti únave je pochopenie základnej príčiny. Čo nám ju spôsobuje, zastaviť sa a stanoviť si svoje "prečo" sa mi to deje, a kde v ktorom momente sa mi to stalo.


"Ľudia často požadujú rýchlu "nápravu" svojej fyzickej alebo emocionálnej choroby, ale zvyčajne to vyplýva z nedostatku pochopenia toho, prečo choroba vznikla. Väčšinou si to vyžaduje čas a trpezlivosť zo strany pacienta, aby skutočne preskúmali, čo sa deje v ich živote, čo ich robí unavenými.“ tvdí pychologička Touroni. Sama navrhuje, aby ste sami nazreli do oblastí svojho života, do ktorých by ste mohli dať svoju energiu. „To, čo spôsobuje únavu, bude pre každého iné,“ hovorí. "Dávaš príliš veľa?"

„Existuje priestor na delegovanie alebo zníženie vašich každodenných povinností? Robíš si dosť času a priestoru na to, aby si robil veci, ktoré ti prinášajú pocit radosti a zábavy, ktoré ťa napĺňajú? “ Únava a nedostatok spánku môže viesť k oveľa vážnejším problémom, či už fyzickým alebo duševným.


Prevencia

Pravidelnosť Mnohí z nás odmietajú význam každodenného spánku, hoci vedia, aký dôležitý je pre naše deti. Avšak ani po dosiahnutí našej dospelosti sa to nezmení.

Predovšetkým počas pracovného týždňa si určite pravidelný čas na spanie a vstávanie, a držte sa tohto vášho predsavzatia. Aj keď by sa mohlo zdať, že o 22:00 hod je ešte skoro a mohli by ste stihnúť užitočnejšie veci, odignorujte to. Zo začiatku to možno bude náročnejšie ale časom si zvyknete a stane sa to vašou rutinou. Každý jeden ľudský oraganizmus potrebuje dobiť svoje baterky, aby ste mohli potom naplno prežiť svoje dni. Porozprávajte sa s niekým Toto staré príslovie „zdieľaný problém je problémom polovičným“ nie je klišé. Hovoriť s niekým, či už s milovanou osobou, rodičom, kamarátom alebo profesionálom o všetkých starostiach vo vašom živote je veľmi cenné. Nielenže nám to pomáha vidieť veci z novej perspektívy, ale tiež nám umožňuje dať ich zo seba von. Pravidelne sa pohybujte V súčasnosti si väčšina z nás uvedomuje, že cvičenie je skôr zdrojom energie. Nielen kvôli endorfínom ale pomáha nám k prirodzenej únave.

Skúste pridať cvičenie do svojho každodenného programu. Nemusí to byť nutne cvičenie v posilňovni či beh, vyskúšajte jógu pred spaním, pilates lebo prechádzku na čerstvom vzduchu. Minimálne polhodinku, a vaša myseľ bude pokojnejšia. Znížte svoju dávku kofeínu Obmedzťte pitie kofeínových nápojov. Po ich nadmernom užívaní bývame rozrušení. Keď som sa rozhodla sama v sebe skoncovať s insomniou, vysadila som celkom pitie kávy, a to ju milujem. Pre môj mozog to bol po vysadených liekoch najväčší problém s ktorým som bojovala. Vôňa kávy u iných okolo pôsobila na mňa ako trest. Ale odolala som, pretože ten môj cieľ sa vyspať bol väčší. Zvládla som to, a dokážete to aj vy. Skoro každý psychiater Vám navrhne, aby ste na mesiac vysadili zo svojho jedálnička kofeín, aby sa zistilo, či to zmení váš spánok.

Výlúčte alkohol Je mi to ľúto, ale aj len jeden pohár vína, ktorý obraciate každý večer, aby ste sa ukľudnili, vám nebude veľmi užitočný. Alkohol zvyšuje srdcový rytmus a krvný tlak a znižuje pravdepodobnosť dobrého nočného spánku.


Na záver Aj keď je zdanlivo neškodný tzv. "efekt nadmernej únavy" a veľa ľudí okolo Vás bude o tom presviedčať, môžu byť jeho následky veľmi vážne až fatálne.

Ak vaša únava výrazne ovplyvňuje už aj ďalšie oblasti vášho života, treba ísť čo najskôr za lekárom.

183 views0 comments

Recent Posts

See All