Žena v prechode 2.časť

Klimaktérium je viacročné obdobie, ktorým si my ženy musíme prejsť, a rozdeľujeme ho do viacerých etáp.

1. Premenopauza - obdobie pred menopauzou, charakteristické pravidelnou menštruáciou.

2. Perimenopauza - obdobie bezprostredne pred menopauzou s nepravidelným krvácaním a hormóny nám začínajú klesať.

3. Menopauza – posledné krvácanie v živote žena, ktoré je riadené vaječníkmi.

4. Postmenopauza – začína približne rok po menopauze, trvalé vymiznutie menštruácie. Je to posledná fáza prechodu, po úplnom ukončení aktivity vaječníkov.

Zo štatistík vyplýva, že tretina žien patrí v období klimaktéria k tým šťastnejším a prechod prežije bez obtiaží. Naopak dve tretiny žien prechod potrápi.

V minulom článku som spomínala príznaky klimaktéria, medzi najznámejší symptón určite patria návaly tepla, zažíva ho až 80% žien. Sú to pocity náhle vzniknutého tepla prevažne v hornej polovici tela, na tvári, krku alebo na hrudi.

Prvým krokom aby návaly prestali sa treba úplne vyvarovať alkoholu, fajčeniu a aj požitiu kávy. Pocity tepla zhoršujú aj stres či emócie. Mali by sme určité momenty prežívať v kľude a zbytočne sa emočne nevyčerpávať.

Ďalším veľmi známym príznakom je porucha spánku. Spôsobuje ho chýbajúci estrogén, v tele vzniká nerovnováha. Často sa môžeme v noci budiť alebo zaspávať. S nedostatkom spánku je spojená potom podráždenosť, niekedy až výbušnosť.

Nezanedbateľnú časť predstavujú aj psychické problémy ako depresia, úzkosť, poruchy sústredenia, nervozita.

Samostatnú kapitolu ako predísť návalom tepla či iným príznakom, tvorí strava. Vyhnúť sa treba koreneným a pikantným jedlám, naopak do jedálnička je nutné zaradiť tzv. “fytoestrogény”, sú to rastlinné estrogény zmierňujúce prejavy menopauzy. Sem patrí sója, strukoviny alebo vybrané semenná.

Hormonálna liečba

Nie je určená pre každého. Nesie určité riziká a preto ju môže diagnistikovať len lekár, ktorý určí najprv samotné vyšetrenia. Hormonálna liečba nie je vhodná pre ženy so zápalom žíl, zápalom pečene, po prekonanej mozgovej príhode, a ženy ktoré trpia rakovinou prsníkov.

Každá jedna z nás je iná a má aj odlišné príznaky. Je dôležité v tomto náročnom období sa o seba starať ešte viacej ako kedykoľvek predtým.


Nezabúdajte na pravidelné lekárske prehliadky, zdravú stravu, pohyb a v neposlednom rade sviežu myseľ.

340 views0 comments

Recent Posts

See All