Cholesterol

Cholesterol je tuková látka, ktorá sa nachádza v krvi, bez cholesterolu ľudské telo nemôže fungovať. U každého človeka sa nachádza v každej jednej bunke tela.

Normálna hladina cholesterolu v krvi je do 5,0 mmol/l. Jeho zvýšená hladina však môže byť nebezpečná.

Čo je to cholesterol?

Cholesterol je vosková tuková látka, ktorá pochádza z dvoch zdrojov z vášho telo - najmä z pečene ktorá vytvára všetok potrebný cholesterol a z potravín získaných zo zvierat - napríklad mäso, hydina a mliečne výrobky s vysokým obsahom tuku, potraviny s vysokým obsahom nasýtených a transmastných kyselín.

Zjednodušene je to tuk, ktorý nie je rozpustný v krvi.

Aj keď nemáme tendenciu testovať hladinu cholesterolu, kým nedosiahneme vek okolo

40 - 50 rokov, je nevyhnutné udržiavať hladiny pod kontrolou v každom veku. Odborníci na nás naliehajú, aby sme sa držali zdravo prospešných potravín a vyvarovali sa tých, ktorí majú vysoký obsah cholesterolu.

A prečo je to dôležité?

Naše telo potrebuje nejaký cholesterol na výrobu hormónov, vitamínu D a tiež látok, ktoré pomáhajú pri trávení.

Väčšina z nás si je vedomá, že náš cholesterol je dôležitý na prevenciu srdcových chorôb v neskoršom veku. Avšak to, čo väčšina nevie, je, že musíme začať premýšľať o hladinách cholesterolu a začať sa starať o ne skôr ako v 40 či 50.

Dlhodobo zvýšená hladina cholesterolu v krvi môže spôsobiť vážne zdravotné problémy

Aké druhy cholesterolu existujú?

Existujú dva typy cholesterolu - HDL, čo je ľudovo nazývané “dobrý cholesterol” a LDL, čo je tzv. “zlý cholesterol”. Dôvod, prečo je LDL pre nás zlý cholesterol, je ten, že ak sa nachádza vo veľkých množstvách v krvi, usádza sa na stenách tepien a znižuje ich priechodnosť, čo spôsobuje zvýšený krvný tlak, mozgovú porážku, srdcový infarkt, nedokrvenie dolných končatín ale aj poruchy erekcie u mužov.


Aká je prevencia?

Ak sa chcete vyhnúť vysokej hladine cholesterolu, je veľmi dôležité kontrolovať si stravu a vyhnúť sa jedlám s vysokým obsahom nasýtených tukov. Patrí medzi ne masť, plnotučný syr a mlieko, ako aj kokosový olej, palmový olej a kokosová smotana. Medzi ďalšie vysoko rizikové faktory patrí fajčenie, vysoký krvný tlak alebo cukrovka. Obmedzte soľ a živočíšne tuky, a naopak pridajte do jedálnička veľké množstvo ovocia, zeleniny, rýb, semiačok.

Dôležité je aj udržiavať si neustále svoju váhu približne rovnakú a mali by ste cvičiť najmenej 30 minút aspoň každý druhý deň. Ak cvičenie neobľubujete, stačia aj dlhšie pravidelné prechádzky či plávanie.

Zníženie cholesterolu

Prvým krokom na zníženie hladiny cholesterolu je zdravé stravovanie. Treba obmedziť potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo nasýtených tukov, ako sú mastné mäso, maslo, biele pečivo a rôzne smotany. Namiesto toho by ste sa mali zamerať na viac nenasýtených tukov, ako sú napríklad ryby, orechy, rastlinné oleje a nátierky, pretože sa zistilo, že znižujú hladinu LDL.

Zaraďte do jedálníčka zelený čaj, vlašské orechy, mandle, ovsené vločky, ryby, chilli, avokádo, hlivu ustricovú, horkú čokoládu, sóju, tofu ale aj pohárik červeného vína.

Vláknina

Zistilo sa tiež, že konzumácia veľkého množstva vlákniny znižuje hladinu zlého cholesterolu. V skutočnosti výskum ukázal, že ľudia, ktorí jedia iba päť až 10 gramov vlákniny denne, zistili, že ich hladina cholesterolu im klesla. Vyskúšajte potraviny, ako sú fazuľa, ovos, šošovica, sušené ovocie, pšenica a niektoré druhy ovocia, ako sú jablká a hrušky.

Ani to však netreba prehánať a jest v optimálnom množstve, pretože to môže spôsobiť nadúvanie.

Ovocie a zelenina

Jedzte veľa ovocia a zeleniny a zamerajte sa na päť porcií denne. Ovocie obsahuje pektín, ktorý pomáha udržať zdravú hladinu cholesterolu. Napríklad špenát obsahuje veľa luteínu, o ktorom sa predpokladá, že bráni prilepovaniu cholesterolu na vaše steny tepny, čím sa znižuje riziko srdcových chorôb. Podobne baklažány obsahujú nasunín , ktorý znižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje prietok krvi.

Cvičenie

Pomôcť môže aj dostatok aktívneho pohybu. Môže to byť čokoľvek od rýchlej prechádzky po kúpanie sa, účinne všetko, čo zvyšuje srdcový rytmus a spôsobuje potenie. Aktívny pohyb je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako sa s ním telo vysporiada. Podporuje látkovú výmenu a zabraňuje kornateniu ciev a tepien.

Navyše, keďže vysoké hladiny cholesterolu súvisia so stresom, cvičenie vám môže pomôcť aj v tomto boji proti stresu, pretože produkuje endorfíny, takže sa cítite šťastní a pokojní.

Na záver odborníci odporúčajú minimalizovať stres a dopriať telu dostatok odpočinku a spánku.

273 views0 comments

Recent Posts

See All