Vplyv modrého svetla na spánok

Prínos a škodlivosť modrého svetla pre náš spánok


Prezeráte si pred spaním v mobile čo sa udialo vo svete, či novinky od vašich priateľov? Počuli ste už o modrom svetle? A o jeho vplyve na náš spánok?


O tom ako denné svetlo vplýva na náš cirkadiánny rytmus a ako si prispôsobiť svetelné zdroje v našej spálni som vám písala v predošlom článku.


Pozrime sa teraz na vplyv modrého svetla na náš spánok. Aké sú jeho prínosy a naopak škodlivé účinky na náš organizmus?


Čo je modré svetlo?


Svetlo sa skladá z elektromagnetického žiarenia, ktoré je neviditeľnou formou energie. Naše oči rozoznávajú farby svetla na základe množstva energie, ktorú obsahujú.

Dúha obsahuje celé spektrum viditeľného svetla.

Modré svetlo je časť spektra viditeľného svetla, ktorá môže mať vplyv na bdelosť, produkciu hormónov a spánkové cykly. Táto vlnová dĺžka svetla je vyžarovaná LED a žiarivkami, ako aj mnohými elektronickými zariadeniami (smartfóny, televízory, obrazovky počítačov, tablety, e-čítačky, konzoly pre videohry).


Svetlo je najvýznamnejší faktor, ktorý ovplyvňuje cirkadiánny rytmus. Na základe cirkadiánneho rytmu naše telo vie kedy ísť spať a kedy vstávať. V minulosti bol tento rytmus naviazaný na východ a západ slnka. Vplyvom rozvoja technológií sú ľudia v oveľa väčšej miere vystaveným rôznym iným zdrojom svetla. Najvýraznejší vplyv má modré svetlo.


Najviac modrého svetla produkuje slnko. Modré svetlo stimuluje náš mozog a udržuje nás bdelými, zvyšuje telesnú teplotu a tep srdca. Počas dňa môže modré svetlo zvýšiť našu výkonnosť a pozornosť a dokonca zlepšiť našu prípravu na nočný spánok po západe slnka.


Naopak modré svetlo potláča uvoľňovanie melatonínu, hormónu ktorý nás robí ospalými. Čiže ak je modré svetlo užitočné počas dňa, tak nám škodí večer, keď sa snažíme zaspať.


Večerné modré svetlo spôsobuje že náš mozog dostáva signály, že je deň, narúša náš cirkadiánny systém a namiesto toho aby sme boli ospalí, sme bdelí.


Veľa ľudí, najmä v tomto období home officov, si necháva prácu na večer. Je tak vystavený modrému svetlu z monitorov, tabletov, mobilov.


Ak je pre vás výhodnejšie si takto nastaviť prácu, alebo si to vaša práca vyžaduje, mám pre vás dobrú správu.


Existujú prostriedky na elimináciu modrého svetla


* Jedným z nich sú špeciálne okuliare znižujúce expozíciu modrého svetla. Tieto okuliare však nemusia účinkovať u všetkých.


Dajú sa vybrať špeciálne upravené dioptrické sklá v optike na elimináciu modrého svetla. O tento špeciálny filter si požiadajte v optike pri objednávke nových dioptrických skiel. Rozdiel v cene medzi sklami bez filtra a s filtrom sa pohybuje okolo 16€ na jedno sklo. Alebo sa dajú objednať okuliare iba s filtrom na elimináciu modrého svetla bez dioptrií.


* Ďalej sú to rôzne aplikácie pre smartfóny a počítače na zníženie vyžarovania modrého svetla (odporúčam vyhľadať v App Store alebo v Google Play: Blue light filtre)


* Tak isto si môžete nastaviť zníženie intenzity jasu na monitore a smartfóne, prípadne ak máte takú možnosť, tak si nastaviť „nočný mód“.


Okrem týchto prostriedkov je vhodné si nastaviť pravidelné spánkové rutiny.

O spánkovej hygiene nájdete článok na mojom blogu.


Jednou z vhodných rutín je nastaviť si pripomienku a vypnúť všetky zariadenia vyžarujúce modré svetlo 2 až 3 hodiny pred spaním. Ak neviete vo svojej spálni dosiahnuť z rôznych dôvodov úplnú tmu, skúste používať masku na oči.


Dobrý spánok a zdravé ránko vám prajem.


Zdroj: Sleep foundation, A OneCare Media Company

97 views0 comments

Recent Posts

See All